YAHYA

LionStone

Klantroute Statushouders

Deze klantroute is bedoeld voor statushouders, die hulp willen bij het vinden van (vrijwilligers) werk. De klanten leren de Nederlandse taal beter spreken en krijgen uitleg over de Nederlandse (werk)cultuur. Belemmeringen waar de klant in Nederland tegenaan loopt, worden aangepakt. En de begeleider en de klant gaan samen op zoek naar een geschikte baan, opleiding of vrijwilligerswerk.

Wat is het?

De Klantroute Statushouders is voor klanten met een (tijdelijke) verblijfsvergunning, die hulp nodig hebben bij het vinden van (vrijwilligers)werk. Hieraan wordt samen met de begeleider gewerkt. De begeleider helpt de klant om meer zelfvertrouwen te verkrijgen, beter voor zichzelf op te komen en samen te kijken wat de klant motiveert.

De klant krijgt ondersteuning bij de eventueel aanwezige belemmeringen. Dit kunnen verschillende dingen zijn. Bijvoorbeeld hulp bij problemen met schulden, het regelen van kinderopvang of het vinden van werk of activiteiten. Jij maakt met de begeleider van KikMaat en de klant afspraken over de doelen. De begeleider van KikMaat helpt de klant bij het behalen van deze doelen.

Het traject bestaat uit een groepsprogramma, taalles en individuele gesprekken met de begeleider.

Het groepsprogramma bestaat onder andere uit:

  • Informatie over leren en werken in Nederland;
  • Tilburg en de eigen wijk beter leren kennen;
  • Cultuurverschillen begrijpen;
  • Het ontdekken van de mogelijkheden voor (vrijwilligers) werk;
  • Leren solliciteren;
  • Meedoen aan activiteiten (bijvoorbeeld een dag vrijwilligerswerk).

Tijdens de taallessen leren de klanten:

  • Nieuwe Nederlandse woorden en zinnen;
  • Communiceren in het Nederlands op het werk.

Individueel kan de klant hulp krijgen bij:

  • Vragen over instanties, formulieren en hoe iets geregeld is in Nederland;
  • Het lezen van brieven;
  • Contacten met de gemeente over bijvoorbeeld kinderopvang;
  • De juiste vacature zoeken en solliciteren;
  • Het starten van (vrijwilligers)werk;
  • Maken van afspraken met de nieuwe werkgever.
Wat is het doel?

Jij bespreekt met de klant en de begeleider van KikMaat het doel. Dit kan zijn dagbesteding, vrijwilligerswerk of een betaalde baan. In dit traject gaat de klant aan de slag met dit doel. Dit gebeurt door belemmeringen op te lossen en nieuwe dingen te leren.

Hoe lang duurt het?

Twee uur per week is er een training of een activiteit. Ook is er twee uur per week Nederlandse taalles, waarvoor thuis huiswerk gemaakt moet worden. Regelmatig is er een individueel gesprek  met de begeleider en de klant. Klanten die stage gaan lopen of op proef gaan werken, zijn gemiddeld drie tot vier dagen op hun stage- of werkplek. Een stage duurt vaak drie maanden en op proef werken één tot drie  maanden. Minimaal is de klant dus vijf uur per week en maximaal zesendertig uur per week actief.

Voor wie is het?

Voor statushouders die graag als vrijwilliger of betaald willen gaan werken. Is er een extra stap nodig om dit te bereiken? Dan is dit traject bij KikMaat iets voor jouw klant. Hij/zij moet voldoende Nederlands kunnen spreken en begrijpen om dit traject te kunnen volgen (minimaal A2 niveau).

Een dag uit het traject…

Vandaag heeft je klant een les over geld. Hij leert meer over salaris en over schuld. Hij weet nu hoeveel toeslag hij krijgt voor de huur of voor zijn kinderen als hij gaat werken. Na de les heeft de klant een afspraak met zijn begeleider. Hij heeft een brief van de verhuurder gekregen en begrijpt hem niet helemaal. Samen nemen ze de brief door. Ook gaan hij en de begeleider samen oefenen voor het sollicitatiegesprek dat de klant volgende week heeft. De begeleider gaat mee naar het gesprek.

Thuis maakt hij nog huiswerk voor de volgende dag. Hij moet tien nieuwe woorden oefenen voor de taalles. De les gaat over praten met je baas.

Een voorbeeld uit de praktijk…

Amira woont met haar kinderen in Tilburg Noord. De kinderen gaan naar school en Amira is altijd thuis. Ze wil graag iets gaan doen waar ze vrolijk van wordt, maar ze weet niet wat. Eerst bespreekt ze met haar begeleider dat ze haar leven zwaar vindt en dat ze zich graag beter wil voelen. Ze gaat ook iedere week naar de groepstrainingen. Ze ontmoet nieuwe mensen en leert meer over Tilburg. Dat doet haar goed. Zo goed dat ze graag vrijwilligerswerk wil doen. Ze mag volgende week gaan beginnen in een kringloopwinkel in Tilburg.

Achmad woont 4 jaar in Nederland. Hij komt uit Syrië en had daar een baan als inkoper bij een groot bedrijf. Dit werk kan hij in Nederland niet krijgen. Hij weet niet welk werk hij wel kan gaan doen en hoe hij daarnaar moet zoeken. In het traject leert hij hoe hij dit in Nederland moet doen. Hij leert welke banen er zijn en waar hij de meeste kans maakt. De ervaring die hij als inkoper heeft opgedaan in Syrië blijkt goed van pas te komen in een baan als orderpicker in een magazijn. Achmad weet nu beter op welk soort banen hij kan solliciteren.

In verband met privacy is dit praktijkvoorbeeld geanonimiseerd.

Bekijk hier alle klantroutes van KikMaat