LOUT
Friandries
Klantroute Re-integratie
Dit traject helpt je klant om de laatste stappen te zetten die nodig zijn, om (weer) betaald aan het werk te gaan of een opleiding te gaan volgen. De klant kijkt samen met jou wat hiervoor nodig is en op welke manier KikMaat daarbij kan ondersteunen. Een onderdeel van het traject kan een ontwikkelplek zijn. Dit is een tijdelijke werkplek om weer in het arbeidsritme te komen en vanuit de ontwikkelplek door te stromen naar een passende betaalde baan.
Wat is het?
In dit traject zet de klant stappen om betaald werk te gaan doen of te starten met een opleiding. Samen met de begeleider van KikMaat kijkt de klant wat hij nodig heeft en op welke manier hij of zij daarin ondersteund wil worden. Ingrediënten voor een individueel programma op maat zijn bijvoorbeeld:
- een training, waarin de klant leert beter voor zichzelf op te komen;
- het verbeteren van de gezondheid/levensstijl van de klant;
- de competenties en werknemersvaardigheden verder ontwikkelen;
- zicht krijgen op mogelijkheden en beperkingen;
- het opdoen van werkervaring;
- gesprekken en coaching gericht op het vergroten van de motivatie van de klant;
- zoeken naar de juiste baan.
Het traject is maatwerk, dat in overleg met jou en de klant wordt samengesteld. Omdat persoonlijke begeleiding cruciaal is, hebben we gemiddeld anderhalf uur per twee weken contact met de klant.
Daarnaast gaat de klant meestal aan de slag op een ontwikkelplek. Dit is een tijdelijke werkplek om werkervaring op te doen en weer in het arbeidsritme te komen. Deze ontwikkelplekken zijn er in allerlei sectoren. De begeleider van KikMaat spreekt af hoeveel dagdelen per week de klant aan de slag gaat op de ontwikkelplek.
Daarnaast kan de klant in een digitale leeromgeving gebruik maken van verschillende extra trainingen om zijn competenties nog verder te verbeteren.
Wat is het doel?
Aan de slag kunnen in een betaalde baan of opleiding. De klant doet meer vaardigheden op en leert zichzelf en de arbeidsmarkt beter kennen. Daarnaast werkt de klant aan zijn of haar persoonlijke leerdoelen en komt hij in het werkritme. Ook wordt er nieuwe werkervaring opgedaan, waardoor de kans op betaald werk groter is.
Hoe lang duurt het?
Het traject duurt gemiddeld zes maanden. Elke twee weken hebben de klant en begeleider van KikMaat anderhalf uur persoonlijk contact. De klant is ongeveer 8 tot 24 uur per week actief op een ontwikkelplek. Bij het volgen van een groepstraining wordt er rekening gehouden met de werkuren. Trainingen zijn gemiddeld twee dagdelen per week, afhankelijk van welke trainingen de klant volgt en hoe vaak deze trainingsdagen zijn.
Voor wie is het?
Voor klanten die (bijna) klaar zijn om weer aan de slag te gaan. Is wat hulp en een tijdelijke ontwikkelplek nodig? Dan is dit een passend traject.
Een dag uit het traject…
Jouw klant gaat deze ochtend al op tijd naar zijn ontwikkelplek. Gelukkig heb jij nog een fiets voor hem kunnen regelen via bijzondere bijstand. Om 8:00 uur begint hij. Hij begint weer te wennen aan het normale dag- en nacht ritme en om vroeg op te staan. Hij heeft inmiddels veel mensen leren kennen op deze werkplek en je merkt dat hij zich steeds beter gaat voelen. Einde van de ochtend heeft hij een evaluatiegesprek en komt zijn vaste begeleider van KikMaat langs om te bespreken hoe alles verloopt.
Op de werkplek zijn ze erg tevreden. Hij ontvangt dan ook veel complimenten. De begeleider laat weten dat hij volgende week een sollicitatietraining kan volgen en dat ze een leuke vacature voor hem heeft gezien. Als hij in de middag thuis komt heeft hij een mailtje ontvangen met de vacature. Hij spreekt af met zijn begeleider dat ze samen een motivatiebrief gaan maken voor deze baan. Nog dichter bij die baan die hij zo graag wil!
Een voorbeeld uit de praktijk…
Dennis vindt het lastig om werk te vinden. Als hij werk heeft, stopt het elke keer weer snel. Het is niet duidelijk waar dat door komt.
Via KikMaat gaat Dennis stage lopen. Door de goede begeleiding op de werkvloer, komen we erachter dat Dennis moeite heeft met wisselende opdrachten. Hij vindt het lastig om elke keer opnieuw te wennen aan een taak. De werkbegeleiding helpt Dennis om meer structuur in zijn werk te krijgen. Daardoor gaat het werktempo van Dennis omhoog.
Omdat Dennis nu weet waar hij hulp bij nodig heeft, heeft hij meer zelfvertrouwen gekregen. Sinds de sollicitatietrainingen, die hij bij KikMaat heeft gevolgd, weet hij beter hoe hij zijn motivatie kan uitleggen. Hoe hij vertelt waar hij goed in is. En waar hij moeite mee heeft. Dit heeft ervoor gezorgd dat Dennis nu een betaalde baan heeft, op een plek waar ze rekening met hem houden.
In verband met privacy is dit praktijkvoorbeeld geanonimiseerd.