RAMANO

La Poubelle onderdeel van de Diamant-groep

Klantroute Participatie

Dit traject helpt klanten verder die een stap willen zetten op het gebied van participatie, maar begeleiding nodig hebben om deze stap te zetten. Bijvoorbeeld omdat er op diverse leefgebieden nog problemen zijn of omdat de klant in een isolement zit.

Samen met de begeleider van KikMaat maakt de klant een plan om de basis van zijn of haar leven verder op te bouwen. Zo kan de klant vanuit een stabiele situatie weer stappen zetten. Bijvoorbeeld richting vrijwilligerswerk, dagbesteding, stage of betaald werk.

Wat is het?

Deze klantroute is een intensief traject waarbij maatwerk het uitgangspunt is. De klant krijgt individuele begeleiding in het vergroten van zelfvertrouwen, motivatie en weerbaarheid om een volgende stap te maken in participatie.

Er is veel mogelijk bij KikMaat om het beoogde doel te bereiken. Bijvoorbeeld aan de slag gaan op een ‘ontwikkelplek’. Dit is een tijdelijke werkplek om werkervaring op te doen en weer terug te komen in het arbeidsproces. Deze werkplekken zijn er in allerlei sectoren. Samen met de begeleider kijkt de klant wat bij hem past en aan welke competenties hij nog moet werken. Als er ook andere organisaties betrokken zijn bij de klant, dan stemmen we met hen af.

De stap naar een ontwikkelplek kan in het begin nog te groot zijn. Bijvoorbeeld als het thuis niet goed loopt, de klant niet lekker in zijn/haar vel zit, geldproblemen heeft, et cetera. Hier gaan we dan eerst aan werken. Als we daar een andere organisatie bij nodig hebben, leggen we dat contact en werken we daarin samen.

Er zijn ook verschillende trainingen die kunnen helpen. Bijvoorbeeld een training om beter op te komen voor zichzelf, meer uit talenten te halen of een training waarin gezondheid centraal staat (lichaam én geest).

Alles wat we doen gaat in overleg met de klant en is maatwerk. Bij aanvang van het traject wordt het doel met jou en de klant afgestemd en wordt er een plan opgesteld. Bijvoorbeeld hoeveel dagdelen de klant op een ontwikkelplek aan de slag gaat of welke trainingen hij gaat volgen. Elke week is er gemiddeld een uur contact met de begeleider van KikMaat en de klant. Er zijn tussen deze afspraken in ook contactmomenten. Als het passend is, kan de klant in onze digitale leeromgeving aan de slag met modules die hij samen met zijn begeleider heeft uitgezocht.

Wat is het doel?

De klant zichzelf laten ontwikkelen en (weer) in beweging laten komen. Aan het eind van het traject heeft de klant stappen op de participatieladder gezet die voor hem of haar passend zijn.

Hoe lang duurt het?

Dit traject duurt ongeveer zes maanden. Per week is er ongeveer een uur contact met de begeleider en is de klant tussen 8 en 24 uur per week actief op een ontwikkelplek of bezig met training. De uren op een ontwikkelplek kunnen steeds verder opgebouwd worden. Dit is helemaal afhankelijk van de situatie en mogelijkheden.

Voor wie is het?

Dit traject is geschikt voor klanten bij wie de basis niet sterk genoeg is om weer aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld omdat de klant lang niet heeft gewerkt of omdat de motivatie of het vertrouwen een deuk heeft opgelopen. Maar ook voor klanten bij wie er sprake is van fysieke of mentale klachten, klanten die een klein sociaal netwerk hebben, of waarbij er financiële problemen zijn.

Een dag uit het traject…

Deze ochtend heeft je klant een afspraak bij Schuldhulpverlening. Samen met zijn begeleider heeft hij deze afspraak goed voorbereid. Ze maken een overzicht van zijn schulden en horen welke oplossingen er zijn. Mooi, dat geeft meer rust. Mogelijk durft hij nu weer de brievenbus te openen zonder stress.

Je klant gaat vanmiddag samen met zijn begeleider kennismaken op een ontwikkelplek bij een kringloopwinkel. Hij is hier enthousiast over en kan starten met een paar dagdelen in de week. Omdat het soms nog lastig is om vroeg op te staan, begint hij in de middag. Op deze manier kan hij weer wennen om ergens naar toe te gaan, ritme op te bouwen en nieuwe mensen te leren kennen. Hij krijgt hier de kans om te ervaren hoe het is om op een drukke plek te werken en te voelen hoe het gaat met contact maken. We kunnen nu ook testen hoelang hij kan staan, voordat hij even moet zitten.

Hij hoort meteen na het gesprek dat hij volgende week al kan starten. Dat is mooi nieuws! Eenmaal weer thuis ontvangt hij bericht dat hij mag starten met gesprekken bij de psycholoog. Fijn dat hij hier nog genoeg tijd voor heeft naast zijn ontwikkelplek. In de avond zit hij met een glimlach weer op de bank. Hij voelt zich voldaan. De eerste stappen zijn gezet.

Een voorbeeld uit de praktijk…

Suzan is een alleenstaande moeder en wil graag een goed voorbeeld zijn voor haar kinderen. Het is voor haar alleen nog lastig om haar handen vrij te maken en dingen in gang te zetten. Er zijn geen mensen op wie ze kan terugvallen, omdat ze weinig vertrouwen heeft in anderen. Iedere dag is ze druk met de kinderen. Ze wil graag verandering, maar ze vindt het best spannend om zelf de stappen te gaan zetten. Ze weet ook eigenlijk niet zo goed hoe ze het allemaal moet aanpakken.

Tijdens het traject is de kinderopvang opgestart. Suzan wist in haar eentje niet goed hoe ze hieraan moest beginnen. Haar begeleider van KikMaat heeft haar op weg geholpen. Zo kon Suzan starten op een ontwikkelplek in de uren dat haar kinderen naar de opvang gingen. Ook heeft ze trainingen gevolgd om meer zelfvertrouwen te krijgen. Doordat ze nu beter in haar vel zit, durft ze zich ook weer meer open te stellen naar anderen.

Ze voelt zich niet meer zo alleen en is een stuk minder onzeker. Ze heeft nu meer contacten en durft om hulp te vragen. Suzan staat aan het eind van het traject steviger in haar schoenen. Ze heeft een goede basis om te gaan solliciteren naar betaald werk.

In verband met privacy is dit praktijkvoorbeeld geanonimiseerd.

Bekijk hier alle klantroutes van KikMaat